Saturday, March 27, 2010

A10tion || Apex Dividend

This entry dedicated to Apex-Investor only:
Apex-$ervices SdnBhd will declare dividend for their Apex Fund Al-Sofi-i during first week of May2010.
according to my trusted source, the dividend is between be 6-8%.

so, pada kawan2 yang pernah invest Dana Al-$ofi melalui saya sekitar tahun 2008, jika nak withdraw duit sekarang, saya harap dapat bersabar untuk sedikit masa lagi, dan kita tunggu announcement dari pihak Apex berkaitan dividend ini. Sumber maklumat adalah dari pihak dalaman yg boleh dipercayai, cewah!
Bagi investor* yang pernah saya makluman telah memperoleh keuntungan melalui investment mereka sebelum ini, nampaknya dengan pengumuman dividend ini, keuntungan saudari telah meningkat lagi, Tahniah! *clap2
... dan syukurlah :)

My Plan? memandangkan saya sudah menjadi consultant PM, saya bercadanga... selepas menerima dividend melalui pelaburan saya di Apex, untuk withdraw keuntungan/keseluruhan(belum fikir habis lagi ni) investment di Apex dan invest di PM pula.. untuk centralize investment kaedahnya.. heheh

satu yang menarik tentang investment UT:
sekiranya sebelum dividend diumumkan, kita baru buka account UT investment/TOP UP investment, kita tetap menerima dividend tersebut.
(Note: UT adalah pelaburan wang dana terkumpul daripada banyak pelabur.)

Say, Final Year End bagi Dana PIEF sebagai contoh adalah pada 31May setiap tahun, katakan juga, kita hanya perlukan duit simpanan kita pada sekitar bulan October nanti, maka sekiranya kita invest duit kita sebelum tarikh 31May, kita layak untuk menerima dividend yang diumumkan... tanpa perlu menunggu setahun simpanan..
TETAPI harus dingat, NAV bagi sesuatu Dana UT bergantung kepada situasi pasaran saham semasa+objektif pelaburan+tahap risiko sesuatu dana terpilih tersebut. juga melibatkan 5.5% service charge :)
~tapi kalau dividend yang diperoleh boleh beat service charge tersebut; why not? ;)

Namun begitu untuk pelaburan jangka pendek, keuntungan yang diperoleh mungkin tidak se-gah jika kita melabur untuk jangka panjang ;)
-dalam UT, tiada istilah rugi jika anda invest dengan strategi yang betul, cumanya anda belum membuat keuntungan ;)

p/s: kepada semua investor Apex, sila hubungi saya untuk keterangan lanjut, InsyaAllah consultant anda akan tetap menghubungi anda sekitar bulan May nanti ;)

No comments: