Friday, January 22, 2010

Fund is FUN

Update! update! read below for those who interested only!!!


ok, im doing this for FUN...eheks

"PB ada macam2 fund lah, fund mana yg kita nak pilih??" soalan biasa yg saya terima.
Dlm satu course UTC done by GAM SeanTan end of last yr; he did tell us one thing that make me realize, how to educate the investor!
"Dont choose the Fund for our investor, but HELP the investor to decide which Fund is the best for them"
-istilah bahasa-pasar-borong nya; jangan buat keputusan pilihan Dana untuk para pelabur, tapi TOLONG mereka menentukan pilihan dana dengan berkongsi ilmu!! 

sebab saya sendiri bermula sbg investor; saya sendiri sangat tertarik dengan topik bagaimana memilih fund yang sesuai dengan keperluan pelaburan kita.


saya sekadar memetik petikan sudut pandang GAM GohPoon dalam The Buletin Jan2010
"...tanyakan pada para pelabur, apakah objektif-objektif pelaburan mereka, tempoh pelaburan, profil risiko dan pulangan yang diharapkan."

and obviously, Pub Mut tlh menyediakan pelbagai jenis dana untuk memenuhi keperluan peruntukan aset pelaburan.

saya bukan AhLong, saya cuma nak tolong!
so macam mana saya nak TOLONG investor...?
saya galakkan investor buat test kenali profil risiko anda! Sila jawab kuiz itu disini.

dalam simple kuiz itu kita boleh identify what type of investor are we.
aggresive kah?
moderate kah?
or conservative kah?

jangan tersalah sangka tau; walaupun individu itu aggresive in life style, drive kete with speed 240km/j++
but he/she boleh jd sedikit conservative in term of investing!

biasanya, individu yg muda (20-35yrs), boleh berada dalam kategori aggresive or moderate.
this simple quiz will help me as UTC to HELP investor to identify how many risk actually they allow themselves to take in their investment!

Remember this?
High Risk Investment, Creates High Returns!!

+++++
Jenis Dana yg dilancarkan oleh Pub Mut ada 2 jenis:
1. Income
2. Capital Growth

Income Fund:
sasaran dana jenis ini adalah untuk memberikan dividend kepada investor setiap tahun. concept agak sama dengan ASB/TH. Cuma di Pub Mut; Fund Manager(FM) mempunyai target supaya pemberian dividend adalah lebey tinggi dan consistent berbanding dana2 dari syarikat UT lain.

Capital Growth Fund:
sasaran dana tersebut adalah bagi pengembangan Modal. berbeza dengan fund income, investor in capital growth fund, masih menerima keuntungan depends on the FM analysis. Fm akan melihat; jika keuntungan dirasakan sesuai utk diagihkan, maka investor akan penerima distribution. jika keuntungan diterima dijangka lebih menguntungkan lagi jika dilaburkan, maka distribution akan dipinjam utk pulangan berbaloi2 lagi.
FM akan melihat kepada saham2 syarikat yang memastikan keuntungan lebih tinggi di masa hadapan. sbg cth; project highway. keuntungan berlipat ganda akan diperoleh selepas project itu siap dan beroperasi sepenuhnya.
dan untuk memilih pasaran mana yang sesuai utk pelaburan di buat, tentunya FM perlu membuat research terlebey dahulu bagi memastikan pulangan modal berbaloi baloi baloi gtu!

persoalan nya "jadi mana yg sesuai utk saya?"

sila tanya diri sendiri;
adakah matlamat pelaburan anda?
adakah pelaburan anda untuk jangka sederhana atau jangka panjang?
adakah anda mementingkan pulangan dividend setiap tahun atau pulangan jangka panjang yang lebih tinggi?

so dah dapat jawapannya bila tepuk dada?
ape? kembang kempis dadamu?? heheks

setakat ini yang saya terfikir boleh sampaikan tentang pemilihan dana yang sesuai dgn pelaburan masing-masing.

bg saya sendiri dgn mempunyai profil risiko moderate;
ada pelaburan yang saya buat untuk jangka sederhana (utk duit hantaran kahwin, utk hantar parent haji/umrah) dan harapkan dividend lebey tinggi dan berbaloi3.
dan duit EPF acc 1 tu pula saya pilih fund utk aggresive investor dgn pulangan dividend. (EPF allowed the money to be invest in Local Market only)

ya walaupun kita sedar kita berprofil risiko moderate, kita boleh pilih utk invest dalam dana aggresive risk! tetapi kita mesti AWARE dan READY dengan pilihan RISK yang kita ambil itu. (will discuss more on this soon)

bagi saya, if HIGH RISK give me HIGH RETURNS.. why not? ;) plus that would be for my long term investment ;)

p/s: rasenye org yg bukak CoolBlog kat KB Mall sure setuju statement High Risk for High Returns! ^__^

No comments: