Saturday, February 27, 2010

Fund for Fun Kids!

Memperkenalkan antara wajah pelabur-pelabur cilik saya:

Special credit to this adorable kids and their parent! curik dari photo album FB - mode: big grin
ok saya tahu, statement saya pada gambar kanak2 itu sedikit over! tapi mood saya mmg sedikit over sekarang.
pujian pertama: anak2 kalian memang comey2 berlaka!

pujian kedua kepada ibu bapa kanak2 ini kerana bertindak bijak dengan membuat pelaburan untuk masa depan anak2 mereka.

pujian ketiga: sungguh mudah berurusan dengan ibu/bapa kanak2 ini! Terima Kaseyyy!

Masih ingat entry saya berkaitan investment objective/ objektif pelaburan yang lalu?
bagi ibu bapa yang sedang berkira-kira untuk children education; pelaburan dalam UT adalah salah satu alternatif yang baiks!
kriteria pelaburan jangka panjang tentunya suatu perkara yang amat sesuai untuk objektif seperti ini.


Investment Horizon: More than 5 years

Situasi: 
Dengan komitmen hanya serendah
RM100 seBulan atau RM1000 seTahun (1000/12 = RM83.33 sahaja seBulan) selama 17 tahun  investment (consider umur kanak2 selepas SPM.)
jika RM1000 setahun untuk setiap anak, by the time mereka nak masuk universiti/kolej Total Investment simpanan secara sedar adalah sebanyak RM 17 000;
tapi dengan instrument pelaburan yang stabil dan selamat seperti investment with UT;
dengan mengambil kira purata pulangan 10%
Jumlah anggaran selepas 17 tahun; Total: RM50 000++;
Net Profits anggaran sekitar : RM 33 000
untung dah jadi lebey 190% tu!!

Sudut Kongsi-kongsi Cerita:
Kami dalam kelompok adik beradik yg ramai, ibu ayah memang ada bukak account Tbg Haji untuk semua adik beradik kami;
tak banyak tidak, ayah dan ibu akan tolak seorang dalam RM20-RM50 setiap seorang setiap sebulan.
Setiap kali Hari Raya, saya sendiri volunteer top-up duit raya yang diterima (tak banyak mana pun, tak pernah lebih RM200) dalam account Tbg Haji sendiri. yer masa tu saya tak tahu duit yang ada boleh dilaburkan, yang saya tahu, duit yang ada baik disimpankan.
Maaf cakap, keluarga mak saya-terutama nenek memang tidak setuju dengan ASB sejak dahulu lagi. (read: here)
dek tiada pilihan lain ketika itu, hanya TH sahaja sumber simpanan duit kami adik beradik walaupun sedar kadar dividen setahun tidak segah ASB.
Jadi duit terkumpul berdikit2 itu sedikit sebanyak telah membantu urusan kami adik beradik ketika mula2 melangkah masuk ke universiti-sebelum memohon pinjaman/biasiswa dari Mara - mujur ayah bekerja dengan MaRa dan saya sendiri syukur kerana pinjaman pelajaran saya dapat ditukar kepada biasiswa.

so? apakah pengajarannya?
simpan dari awal!
belum start?
start now! bertindak sekarang untuk masa depan yang cemerlang!
bersusah-susah dahulu, kelak senang+bahagia di kemudian hari. InsyaAllah
pengajaran lain?
jangan lupa doa untuk ibu bapa kita tak kira di mana mereka berada; kenangkanlah kasih sayang yang mereka telah berikan sejak kita masih kecil sehingga dewasa.

Good Point investing in UT:
kita boleh gandakan duit kita; Selepas alam persekolahan, katakan situasi anak-anak kita tidak ditawarkan sebarang biasiswa - So, tak perlu dah apply any pinjaman kerana duit terkumpul itu sudah boleh menampung pengajian mereka!
the longer our investment with UT; the better returns we can earn!

p/s: Public Mutual turut menawarkan UT Fund dengan Insurans percuma; hubungi saya untuk maklumat lanjut

No comments: